🔺اواخر دی ماه 1399 وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفت تا طرح مدیریت یکپارچه پایانه های مرزی را به منظور یکپارچه سازی پایانه های مرزی اجرایی کند؛ در همین راستا سندی تحت عنوان یکپارچهسازی هوشمند پایانه های مرزی پیشنهاد شد. به رغم ابلاغ این طرح و برگزاری جلسات متعدد در این رابطه ، هنوز بخش خصوصی در خصوص عملکرد دستگاه های متعدد مستقر در مرز رضایتی ندارد و همواره از توقف های طولانی کامیون ها و هزینه های دموراژ گلایه مند است، چرا که فعالان حوزه ترانزیت بر این باورند که دستگاه های مربوطه دچار موازی کاری هستند و رویکرد ملی برای حل این مساله ندارند.
💢تعارض قوانین مانع اصلی در مدیریت یکپارچه مرزی
🔺مدیرکل گمرک مرزی دوغارون تایباد بخشی از این مساله را ناشی از تعارض قوانین می داند و می گوید: در کشور ما قوانین و مقررات زیادی وجود دارد که بعضا این قوانین در تعارض با یکدیگر هستند که قوانین موجود در خصوص مدیریت مرزها نیز از این قاعده مستثنی نیست البته ناگفته نماند برخی از سازمان های مستقر در مرزی نیز به صورت جزیره ای عمل می کنند نه با رویکرد ملی. به طوری که هر ارگانی عنوان می کند از سلسله مراتب خود دستور می گیرد. این در حالی است که در ماده 12 قانون امور گمرکی چنین آمده است: «به منظور تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی در مبادی ورودی و خروجی، نمایندگان وزارتخانه ها و سازمانهای مسؤول سایر کنترلها موظفند تحت نظارت گمرک اقدام نمایند.